Sunday 1 January 2017

KACANG ITIK

Sebutannya mungkin agak janggal kerana tiada kaitan itik dengan kacang ini.Apapun kita terima sahajalah apa yang telah orang terdahulu menamakannya.Kacang ini membiak dengan menggunakan biji benih.Biji benihnya seakan-akan biji kacang parang atau kacang sepat.

Biji benihnya mudah bercambah dan paling senang hidup.Campakkan ke mana sahaja biji benih ke kawasan yang lembab dan pernah menerima air, tumbuhnlah ia.
 Habitat pokok kacang ini adalah menjalar dan memanjat apa jua pokok atau dahan di depannya.

Ia berdaun lebar dan subur setelah dapat memanjat objek.
Untuk menggalakkan berbunga, buangkan atau kurangkan bilangan daunnya dan pangkas pucuknya agar ia bercabang dan berbunga.



Beginilah bentuk buah kacang itik.Apabila sudah tua, buahnya berubah warna menjadi kehitaman

Setangkai kacang itik yang sudah matang

Kacang itik yang sudah direbus

Keadaan bahagian dalam kacang itik yang sudah direbus


Biji benih kacang itik disimpan dalam bekas kedap udara supaya
panjang hayatnya.

Kacang itik pelik namanya,
Senang tumbuh di mana mana;
Digoreng atau direbus sahaja,
Enak rasa marilah cuba.

27 comments:

  1. Assalammualaikum Tuan,
    Saya berminat untuk mendapatkan benih pokok kacang parang. Boleh tuan Email pada saya cara untuk saya membeli biji benih kacang itik ini ( dalam 10 ke 20 biji benih sahaja )
    Email ; sufianmk@gmail.com

    Terima kasih
    Sufian

    ReplyDelete
  2. Saya juga berminat untuk membeli benih kacang itik ni. Hubungi saya na4224@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Kacang itik ini boleh masak ape? Selain direbus.

    ReplyDelete
  4. Saya pernah cuba memetik buah yang masih muda untuk dimasak sayur....tapi liat.Kalau nak goreng...kumpulkan biji yang kering, barulah digoreng.

    ReplyDelete
  5. Salam tuan,,, saya berminat untuk mendapatkan benih kacang itik. Boleh tolong saya tuan. No 0139052697

    ReplyDelete
  6. Salam tuan masih ada benih kacang itik ni? Saya berminat utk dapatkannya.kalau ada bleh wasap ke no 0195456838
    Terima kasih

    ReplyDelete
  7. Tuan ada lagi x benih kacang itik,saya nk beli.

    ReplyDelete
  8. Saya berminat untuk beli benih kacang itik. Wasap saya 017-2670918

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berminat kacang itik ...sila whatsapps 0135208913

      Delete
  9. Macam mana nak goreng kacang ni perlu minyak yang banyak

    ReplyDelete
  10. spe nk benih kacang itik boleh dtg umah sy...mak sy ade tanam

    ReplyDelete
  11. Sy baru boleh petik buah pertama.

    ReplyDelete
  12. Saya berminat utk beli benih kacang itik. Mohon wasup sy sekiranya Ada di 0199969580

    ReplyDelete
  13. saya berminat benih kacang itik....jika ada boleh wssup saya 0174410212

    ReplyDelete
  14. saya ada tanam pokok kacang itik ni... cepat tumbuh.. cepat membesar.. cepat boleh hasil.. sentiasa berbuah.. dapat berkongsi dgn keluarga..rakan & jiran

    ReplyDelete
  15. Saya Baru mendapatkannya tadi alhamdulillah sedap..terimakasih pada kawan saya yg sudi berkongsi rezeki pada saya.semoga allah murahkan rezeki kawan saya tu

    ReplyDelete
  16. Kacang itik ni nama lainnya edamame ke?

    ReplyDelete
  17. AS Salam,

    Saya bertujuan membeli benih kacang itik ini puas mencari dan belum jumpa.
    Jika tuan sudi menjualnya mohon Whatsapp saya 016-4789375.

    Terima kasih.

    ZAINAL FITRI
    SITIAWAN PERAK

    ReplyDelete
  18. Pokok kacang saya sedang gigih berbuah

    ReplyDelete
  19. Hapizan, saya nak beli benih kacang 🦆. Tolong whatsapp 0192830479

    ReplyDelete