Thursday, 5 December 2013

KOKO

Penanaman koko mula diperkenalkan di Semenanjung Malaysia secara besar-besaran di awal tahun 1970an. Sebelum itu awalnya koko diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1920 dan ditanam secara komersil pada tahun 1950.Ketika itu penenaman koko telah dimulakan di Sabah. Benih yang bermutu dibawa ke Semenanjung dan di tanam secara meluas di Bagan Datuh Perak dan Sabak Bernam (dua kawasan penanaman kelapa yang terkenal).Harga koko basah melambung tinggi hingga ke RM2.50 sekilo pada masa itu. Kini kedua-dua tempat itu sudah hampir kepupusan tanaman koko dan petani beralih kepada penanaman kelapa sawit.

 Buah koko yang sudah cukup masak untuk dituai

 Isi buah koko: rasanya masam-masam manis

Harga sekilo koko kering setakat ini mencecah hingga ke RM10.00 .Sungguhpun demikian kawasan penanaman koko di Malaysia kini semakin berkurangan kerana tanaman ini mudah diserang penyakit dan
rumit pengurusannya


Menyemai biji koko dalam bekas polibeg

 Anak koko berusia satu minggu





Pokok koko yang subur dan rendang. Tunas muda di pangkal perlu dicantas

Bunga koko

 Putik koko


 Buah mulai membesar


 Membesar di pangkal batang koko

Warna kekuningan tanda mulai masak

Koko banyak kegunaannya antaranya untuk dijadikan bahan minuman,makanan berasaskan coklat, gula-gula dan kosmetik (terdapat dalam gincu bibir).Minuman berasaskan koko dikatakan dapat memberikan tenaga dan tidak mengandungi dadah sepertimana teh dan kopi.

Buah koko masam rasanya,
Lembah Amazon tempat asalnya;
Buat minuman enak rasanya,
Pelbagai makanan dijadikanya.


25 comments:

  1. salam. saya nak tanya, ada jual runcit ke buah koko.kalau ada dekat mana?

    ReplyDelete
  2. Sukar didapati sekarang ni....petani lebih suka menanam pisang berbanding koko atau menukar tanaman kelapa kepada kelapa sawit. Jika ada pun cuma di Ladang Sungai Bernam....saya menanam sekadar untuk memori nostalgia....di Kampung Sungai Air Tawar,Sabak Bernam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, minta jasa baik untuk dapat belikan at least 1 buah koko dari tuan. Mengidam sangat-sangat sejak mengandung dan puas cari tak dapat. Tolong saya.
      Nalinee nalineetml@gmail.com

      Delete
  3. bolehkah sy dtg ke kebun koko tuan? sy pljar tahun akhir yg sedang membuat kajian mengenai pengurusan koko di kalangan pekebun kecil

    ReplyDelete
  4. jika tidak keberatan, bagaimana sy boleh menghubungi tuan?

    ReplyDelete
  5. Salam, tuan. Saya ingin melawat ladang koko tuan jika tak keberatan.

    ReplyDelete
  6. Salam tuan, boleh ke saya datang melawat ke ladang tuan jika tidak keberatan, bagaimana saya nak hubungi tuan?

    ReplyDelete
  7. Saya tidak mempunyai ladang....berkebun sekadar hobi selepas bersara

    ReplyDelete
  8. Dalam gambar memang kelihatan menarik...jika anda melihat keadaan sebenar mungkin sedikit berbeza.Harap maaf

    ReplyDelete
  9. salam sy berminat nk beli anak pokok koko.. utk kembalikan nostalgia zaman dulu2. tuan jual?

    ReplyDelete
  10. salam sy berminat nk beli anak pokok koko.. utk kembalikan nostalgia zaman dulu2. tuan jual?

    ReplyDelete
  11. salam sy berminat nk beli anak pokok koko.. utk kembalikan nostalgia zaman dulu2. tuan jual?

    ReplyDelete
  12. Saya tidak menjual anak pokok koko....tanaman yang saya uruskan sekadar hobi masa lapang.Release tension

    ReplyDelete
  13. Sy nak benih koko. Bole tuan bantu?
    0197760696

    ReplyDelete
  14. Sy nk dapatkan benih koko. Bole tuan bantu?
    0187760686

    ReplyDelete
  15. Anda boleh dapat bantuan benih koko dari pejabat MARDI Bagan Datoh Perak

    ReplyDelete
  16. Salam tuan..mcamana saya hendak dapatkan buah koko?isteri saya tngah mengidam nk makan buah koko..0125246260

    ReplyDelete
  17. Salam tuan..mcamana saya hendak dapatkan buah koko?isteri saya tngah mengidam nk makan buah koko..0125246260

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah pai skrg beliau mash lgi kekal dgn tanaman pkok koko 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebun nye kat mne..?? boleh x sy ingin membeli 2 3 biji untuk makan..?? wife sy pregnant.. mohon bantu...

      Delete
    2. kalau boleh.. msj sy 0179133032... mohon bantu ye.. heheh... nnti saya akan cal.. terima kasih...

      Delete
  19. As salam..dimanakah blh sy dapatkan buah koko ea...isteri sy mengidam buah koko pulak...pyh nak cri nih..klu ade hrp blh bantu...

    ReplyDelete