Thursday 5 December 2013

KOKO

Penanaman koko mula diperkenalkan di Semenanjung Malaysia secara besar-besaran di awal tahun 1970an. Sebelum itu awalnya koko diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1920 dan ditanam secara komersil pada tahun 1950.Ketika itu penenaman koko telah dimulakan di Sabah. Benih yang bermutu dibawa ke Semenanjung dan di tanam secara meluas di Bagan Datuh Perak dan Sabak Bernam (dua kawasan penanaman kelapa yang terkenal).Harga koko basah melambung tinggi hingga ke RM2.50 sekilo pada masa itu. Kini kedua-dua tempat itu sudah hampir kepupusan tanaman koko dan petani beralih kepada penanaman kelapa sawit.

 Buah koko yang sudah cukup masak untuk dituai

 Isi buah koko: rasanya masam-masam manis

Harga sekilo koko kering setakat ini mencecah hingga ke RM10.00 .Sungguhpun demikian kawasan penanaman koko di Malaysia kini semakin berkurangan kerana tanaman ini mudah diserang penyakit dan
rumit pengurusannya


Menyemai biji koko dalam bekas polibeg

 Anak koko berusia satu minggu





Pokok koko yang subur dan rendang. Tunas muda di pangkal perlu dicantas

Bunga koko

 Putik koko


 Buah mulai membesar


 Membesar di pangkal batang koko

Warna kekuningan tanda mulai masak

Koko banyak kegunaannya antaranya untuk dijadikan bahan minuman,makanan berasaskan coklat, gula-gula dan kosmetik (terdapat dalam gincu bibir).Minuman berasaskan koko dikatakan dapat memberikan tenaga dan tidak mengandungi dadah sepertimana teh dan kopi.

Buah koko masam rasanya,
Lembah Amazon tempat asalnya;
Buat minuman enak rasanya,
Pelbagai makanan dijadikanya.


52 comments:

  1. salam. saya nak tanya, ada jual runcit ke buah koko.kalau ada dekat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat meru ipoh kedai buah awiena fruits

      Delete
  2. Sukar didapati sekarang ni....petani lebih suka menanam pisang berbanding koko atau menukar tanaman kelapa kepada kelapa sawit. Jika ada pun cuma di Ladang Sungai Bernam....saya menanam sekadar untuk memori nostalgia....di Kampung Sungai Air Tawar,Sabak Bernam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, minta jasa baik untuk dapat belikan at least 1 buah koko dari tuan. Mengidam sangat-sangat sejak mengandung dan puas cari tak dapat. Tolong saya.
      Nalinee nalineetml@gmail.com

      Delete
    2. Salam nk tnya ad number contact tk? Sbb sy nk buat kajian brkaitan dgn penanaman pokok Koko ni, and klau blh sy nk brkujung ke ana utk lihat Dan buat kajian kt sana.. blh ke?

      Delete
  3. bolehkah sy dtg ke kebun koko tuan? sy pljar tahun akhir yg sedang membuat kajian mengenai pengurusan koko di kalangan pekebun kecil

    ReplyDelete
  4. jika tidak keberatan, bagaimana sy boleh menghubungi tuan?

    ReplyDelete
  5. Salam, tuan. Saya ingin melawat ladang koko tuan jika tak keberatan.

    ReplyDelete
  6. Salam tuan, boleh ke saya datang melawat ke ladang tuan jika tidak keberatan, bagaimana saya nak hubungi tuan?

    ReplyDelete
  7. Saya tidak mempunyai ladang....berkebun sekadar hobi selepas bersara

    ReplyDelete
  8. Dalam gambar memang kelihatan menarik...jika anda melihat keadaan sebenar mungkin sedikit berbeza.Harap maaf

    ReplyDelete
  9. salam sy berminat nk beli anak pokok koko.. utk kembalikan nostalgia zaman dulu2. tuan jual?

    ReplyDelete
  10. salam sy berminat nk beli anak pokok koko.. utk kembalikan nostalgia zaman dulu2. tuan jual?

    ReplyDelete
  11. salam sy berminat nk beli anak pokok koko.. utk kembalikan nostalgia zaman dulu2. tuan jual?

    ReplyDelete
  12. Saya tidak menjual anak pokok koko....tanaman yang saya uruskan sekadar hobi masa lapang.Release tension

    ReplyDelete
  13. Sy nak benih koko. Bole tuan bantu?
    0197760696

    ReplyDelete
  14. Sy nk dapatkan benih koko. Bole tuan bantu?
    0187760686

    ReplyDelete
  15. Anda boleh dapat bantuan benih koko dari pejabat MARDI Bagan Datoh Perak

    ReplyDelete
  16. Salam tuan..mcamana saya hendak dapatkan buah koko?isteri saya tngah mengidam nk makan buah koko..0125246260

    ReplyDelete
  17. Salam tuan..mcamana saya hendak dapatkan buah koko?isteri saya tngah mengidam nk makan buah koko..0125246260

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah pai skrg beliau mash lgi kekal dgn tanaman pkok koko 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebun nye kat mne..?? boleh x sy ingin membeli 2 3 biji untuk makan..?? wife sy pregnant.. mohon bantu...

      Delete
    2. kalau boleh.. msj sy 0179133032... mohon bantu ye.. heheh... nnti saya akan cal.. terima kasih...

      Delete
  19. As salam..dimanakah blh sy dapatkan buah koko ea...isteri sy mengidam buah koko pulak...pyh nak cri nih..klu ade hrp blh bantu...

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum. Tuan masih ada menanam pokok koko lagi ke sekarang?
    kalau saya mahu beli buah koko dgn tuan bagimana?

    ReplyDelete
  21. Send nama dan alamat...nanti saya poslaju

    ReplyDelete
  22. Sy juga sudah lama mencari benih koko ini.. Bolehkah tuan menjual benih koko kpd sy.. Ini alamat sy
    Afzan Bin Shamsudin
    ST 937 Jln Jeram 4
    Tmn Sri Jeram
    78300 Masjid Tanah Melaka
    0196305386

    Tuan boleh wassup no akaun nnt sy bank in duit poslaju.. Tq tuan..

    ReplyDelete
  23. InsyaAllah...jika ada yg masak akan saya poslaju

    ReplyDelete
  24. As salam..dimanakah blh sy dapatkan buah koko ea...isteri sy mengidam buah koko pulak...pyh nak cri nih..klu ade hrp blh bantu.s saya duduk klang

    ReplyDelete
  25. Di mana tempat saya ingin pasarkn jualan product buah biji koko tlng bg info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tengah Cari kilang beli Koko kering Sapa Tau u wassup 0194095245

      Delete
  26. salam..tuan ade jual buah koko x? sy ingin beli 4 5 biji..

    ReplyDelete
  27. Hello brother saya na beli buah itu..sekarang maca mana beli saya tak tahu..saya ada kulai jaya johor (jb)
    Ada jual buah itu ke kalau ada boleh kata saya..

    ReplyDelete
  28. salam tuan

    boleh ke jual biji koko pada sy

    whatsapp : 0163317131

    ReplyDelete
  29. Bagi menjawab banyak soalan diatas
    Saya cadangkan
    Layari laman web atau google
    Lembaga koko malaysia Bagan Datuh di sg sumun bg datuh perak.tk

    ReplyDelete
  30. Hello.. Saya nk beli buah Coco.. Isteri saya mengidam nk mkn buah Coco.. Saya area Johor Bharu pontian

    ReplyDelete
  31. Contact number 0176170252 @ 0126769007 ingin beli buah koko mengidam

    ReplyDelete
  32. Sekarang, dekat mana tempat kita bleh jual hasil biji koko..dan harga sekarang mcm mana..bru start menanam tapi xtau nk jual hasil

    ReplyDelete
  33. Boss nak Tanya dia Mana blh dapat buah koko?

    ReplyDelete
  34. Assalamulaikum, boleh saya dapatkan nombor telefon Tuan untuk saya hubungi berkenaan ladang koko (Urgent). Harap Tuan balas maklumbalas saya. Terima kasih. Ini nombor saya 0179799293

    ReplyDelete
  35. Asalammualaikum kakak sya mengidam..tlg sya plz..mcm mana Dan di mana sya blh dpt kan buah koko

    ReplyDelete
  36. salam tuan,ada tak jual koko?.Kalau ada saya nak anak anak saya suka koko

    ReplyDelete
  37. 0179799293 nama awak siapa ye saya nak tahu sebab boleh jadi kawan.Ini nombor telefon saya 01233768518

    ReplyDelete
  38. Saya nak cari benih koko until tanaman dikebun.

    ReplyDelete
  39. Maaf tuan, boleh saya melawat kebun tuan, saya dari company baja.

    ReplyDelete